menu-close

LinkedinTwitterFacebook

Terugblik op de HI-tea Digital Twin @ Airborne

Terugblik op de HI-tea  'Digital Twin: What is it and what can it do for your company'

Op 29 oktober vond bij DFC (Dutch Factory for Compsites) een HI-tea sessie plaats over Digital Twin. Er worden momenteel snelle stappen gezet in de ontwikkeling van virtuele omgevingen: “Dé Digital Twin”. In het kort komt een Digital Twin neer op een virtuele versie van een product, machine of bedrijf. Het is handig om een digitale equivalent te hebben, vooral met de complexiteit van IoT-apparaten waar designers, IT’ers en datawetenschappers werken aan de optimalisatie van het product en kijken naar hoge efficiëntie en ‘wat als-scenario’s’ kunnen doorrekenen.

 

 

De nieuwste deelnemer aan HI, Rienk Bijlsma van Systems Navigator presenteerde zich en lichtte de eigen zienswijze toe op Digital Twin, aan de hand van een project dat zij hebben uitgevoerd bij TATA Steel. Er werden ook mooie animaties getoond vanuit het echte model. De animaties zijn vooral vaak nice-to-have, maar voegen inhoudelijk minder toe aan de Digital Twin. De toegevoegde waarde van de Digital Twin zit vooral in het inzicht krijgen in het productieproces en de bottlenecks, die vaak heel anders blijken te zijn dan verwacht. Ook krijg je door de Digital Twin inzicht in de snelheid van het totale proces.

 

Roy Weening van Siemens en Sarah de Smet van Airborne presenteerden de gemaakte Digital Twin van het systeem bij DFC. De do’s en don’ts werden daarbij belicht. Vanuit de huidige lamineeropstelling werd het project toegelicht en werd uitgelegd hoe men tot een Digital Twin is gekomen, en wat daar de eerste resultaten van zijn. Conclusie is dat het project nu nog wel een grote inspanning vraagt van de partners en daarvoor is toch nog aanvullende subsidie nodig.

 

 

De grootste uitdaging blijkt de beschikbaarheid van voldoende en juiste data bij die bedrijven waar projecten worden gedaan. Er wordt al veel informatie opgeslagen vanuit de productieprocessen, maar deze data is nog niet altijd direct bruikbaar. Er moet nog veel tijd worden gestopt om de Digital Twin te voeden.

 

Na diverse vragen uit het publiek werd duidelijk dat de technologie van meerwaarde is voor vele complexere vraagstukken in bedrijven. De technologie is zeker ook toepasbaar voor het MKB. Wel was het advies om klein te beginnen en het langzaam op te bouwen. Het is volgens Roy en Rienk ook niet meer mogelijk om complexe systemen goed te doorgronden en op te lossen met conventionele oplossingen in de markt. Momenteel stapt de gaming industry in deze markt en dit zal zijn impact zeker hebben op de huidige Digital Twin markt. “Iets om naar uit te kijken!”, werd gesteld door Rienk Bijlsma.

 

Universiteiten en TNO zijn volop bezig de Digital Twin technologie verder te ontwikkelen door met behulp van kunstmatige intelligentie de digitale kopieën verder te voeden en te verbeteren. Een gebied dat nog enorm in ontwikkeling is.

 

Het was weer een interessante HI-tea waar veel vragen werden beantwoord. Nu is het wachten op de volgende stappen!