Op dinsdag 30 juni organiseerde HI een boeiende online sessie over Sales via online kanalen. De coronacrisis heeft op alle bedrijven invloed. Alhoewel veel technische bedrijven de corona crisis redelijk doorkomen, zien we toch dat het vullen van de orderportefeuille een grote uitdaging is. De versnelde overstap naar virtuele meetings is redelijk snel gegaan maar de overstap naar online sales deals sluiten, blijkt toch een grote stap voor bedrijven.
Kees de Groot en Eelco Wiedijk van Sales Improvement Group peilden de mening van de aanwezigen op het gebied van online communicatie als het ‘nieuwe normaal’.
“Er zeker meer online gecommuniceerd zal worden dan voor de corona crisis, maar we blijven ook mensen face-to-face spreken maar wel significant minder dan voor de crisis.”
Een paar adviezen van Sales Improvement Group:
- Toon empathie naar je klanten, en ga niet direct in sales modus staan.
- Maak gebruik van LinkedIn en andere sociale media
- het Whitepaper “Van offline naar online sales” kun je via hen bestellen.
Virtual Reality en sales
Henrik Hellman van UC360 geeft aan dat Virual Reality (VR) heel goed werkt bij online sales.
“VR is een actieve manier van kijken en luisteren. De kijker bepaalt zelf besluit wat en waar hij kijkt. Daarmee wordt hij/zij meer betrokken en waardoor de (virtuele) afstand makkelijker te overbruggen is.”
Hendrik Hellman noemde aansluitend een aantal voorbeelden waarbij VR gebruikt kan worden.
Een zeer geslaagde sessie met de volgende conclusies:
- Online zal fysiek nooit kunnen evenaren
- Er is veel efficiency te halen door 70 a 80% te automatiseren en de rest face-to-face te doen
- Online en automatiseren is generatie gevoelig, jongeren accepteren online veel makkelijker dan de wat oudere werknemers
- Digitalisering zal door de corona crisis meer ruimte krijgen.
En aanbevelingen:
- Ontwikkel je visie en strategie, en bepaal op basis daarvan de volgende stappen on online sales.
- Blijf creatief en in beweging